Katastrophenauskunft, GmBH

Alles total katastrophal. För allt det tyska i tillvaron. Inhaber: Florian Neureuther.

Det pågår en klimatpanik och jag vill inte vara med!

Publicerad 2009-03-12 20:14:13 i Zapatistas,

Människans storhetsvansinne manifesteras mer än någonsin av meteorologer och miljöpartister. Man verkar på fullaste allvar tro att vi människor kan påverka jordens framtid. Jag kan ärligt säga att jag tror att ni alla har helt fel.

Jorden kommer inte att gå under för att vi kör bil utan katalysator. Den kommer inte ens explodera eller gå sönder inifrån även om vi alla skulle börja elda med kol igen. Det vi ser som domedagen med brinnande helveteseldar och att isarna smälter hör "tyvärr" till status quo på vår planet. Snart vänder det och blir hett så in i helvete igen. Var så säkra på det! Men just nu krävs det bara att vädret är som det alltid är i Sverige, för att miljömaffian ska påstå att apokalypsen är här. För nu har klimatet förändrats. Huuu. Speciellt när det råder nyhetstorka i april och november. Artiklarna är redan klara, liksom Wolfgang Röders prognoser för år 2013.

”Repent, sinners!”
Jag tänker faktiskt på kyrkklockor som ringer och kastrata domedagsprofeters schizoida rop: ”Ångra eder. Gör bättring. Ty slutet är nära.” Men jag trodde till helt nyligen att detta hörde hemma i filmer och böcker. Inte i vad jag förmodade var en balanserad och substantiell debatt. "Tyvärr" För även om jordens medeltemperatur skulle höjas eller sänkas med femtio grader celsius, så spelar detta "tyvärr" ingen större roll på det stora hela.

Hear nothing, see nothing, say nothing

Vi människor har mätt temperatur och klimat i en så kort tid som ett par hundra år medan livet har funnits i minst fyra miljarder år och jorden mycket längre. Därför kan ingen säga vad som är ”normalt” angående väder och klimat. Vi vet för lite om detta. Nu kommer s k experter att våldsamt angripa mitt argument. Jag vill påstå att de kommer att göra det för att rädda sig själva undan skammen att ha fel. Vissa kommer att göra det för att de är obegåvade. Andra för att de vet att jag har rätt. I vilket fall, kommer framtiden och endast framtiden att utvisa vem som var närmast sanningen. ”Sorry” Det är vidare människan som har hittat på temperaturskalorna. De verkliga extremerna finns långt bortom vad vi uppfattar som det absolut varmaste och det kallaste. Vår planet har faktiskt under merparten av dess existens befunnit sig i förhållanden som gjort att livet inte varit möjligt. Vilket ögonblick som helst kan jorden gå under. ”Tyvärr”.

Och vi kan inte göra ett förbannade dugg åt detta. ”Tyvärr” och Ni babblar i nattmössan. "Tyvärr" Därför ter det sig erbarmligt när några av våra mest ansedda meteorologer, politiker och medieförespråkare, till och med forskare, tror att vi människor kan påverka något som hänger ihop med processer och fenomen i universum, vilka vi inte ens börjat förstå omfattningen av. Jag skriver detta även om jag tycker att ert engagemang är rörande. Men inse er begränsning för er egen skull. Däremot har jag fullständigt tappat förtroendet för er som lättar hjärtat i denna fråga utan att reflektera.

”Tyvärr”!

Text: Pablo Morales

Ps Ordet "tyvärr" används i texten ovan på det modernare och ironiska sättet, d v s i sammanhang som "Din fru är död. Tyvärr" vilket tar bort tyngden ur beklagandet fullständigt. Vet inte om jag som språkpolis egentligen gillar detta speciellt mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lothar Leder

Redaktionen på Lothar Leder Schreibenfirma AG består av: Josef Fritzl, Natascha Krampus, Lothar Leder, chefredaktör, f d u-båtskapten i schweiziska flottan, o ansvarig utgivare. Pablo Morales, dansk-mexikansk före detta barföreståndare och mellanviktsboxare. Ed Scriptor, amerikansk f d Vietnamkorrespondent och sportkommentator, även duktig hårdrockstrummis. Rogert Nudel, inrikeschef och sekreterare för autistisk desinformation. Sigurd Mazarin, häcklare, reporter och korrekturläsare, ofta dagbefäl. Xibalba Ba'atan, vår religiöst bevandrade och hallucinogent intresserade korrespondent i Centralamerika. Chekkon Pepe, politisk rådgivare, hembrännare samt tidigare Europatrea i den sorbiska nationalsporten Kegeljodln. Samt ett antal frilansande skribenter, bl a den tyrolske frihetskämpen Sepp Innerkofler som får jobba här så länge han inte tjatar om att ismannen är ett fuskarbete från Kaiserliche Staatsoper i Innsbruck. Vi stöder gammal punk, nya former av rävjakt och återinförandet av all sorts prygel lite här och där. Mest där.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela